NYA DATUM – 21 FEBRUARI & 13 MARS
Vi fortsätter våra uppskattade workshops för dig som är chef och ledare, att ta del av en effektiv modell som bevisat bidrar till att öka genomförandekraften i ditt team. .
Det är VAD och HUR vi gör som skapar våra resultat. Inte vilka vi är, vilka drivkrafter vi har eller vår personlighet!
Under workshopen får du möjlighet att prova vår modell och verktyg hands-on och lära dig mer om hur ledarskapet kan bidra till bättre genomförandekraft. Vi går igenom 3 olika delar som bevisat ger resultat – ditt arbetssätt för att lösa problem, dina viktigaste värderingar samt ditt tempo och fokus i genomförandet.
Läs mer och anmäl dig HÄR, antingen den 21 februari eller den 13 mars >>
Dela gärna med andra ledare och chefer som är intresserade av att förbättra samarbetet i sina team samt öka genomförandet och produktiviteten, på ett långsiktigt hållbart sätt.
Liza Nyberg är vd för Svensk Fastighetsförmedling med lång erfarenhet från Bank och Finans, bland annat som vd på Landshypotek Bank och andra roller på Danske Bank.
Berätta lite kort om din bakgrund och vägen till den roll du har nu
Jag är född och uppvuxen i Småland och flyttade till Stockholm för att läsa en kandidatexamen i ekonomi på Stockholms Universitet. Mitt första arbete var en traineetjänst i nuvarande Swedbank som blev en bra utbildning och utveckling.
Min första roll som ledare fick jag när jag 27 år och jag har fått en lång erfarenhet från Bank och Finans. År 2000 blev jag vd för fösta gången för Bokredit som var ett helägt dotterbolag till Danske Bank. Därefter har jag hunnit med ytterligare 5 vd uppdrag inom flera olika branscher och associationsformer.
Vad var det som fick dig att tacka ja till vd rollen på Svensk Fastighetsförmedling?
Jag fick ett uppdrag att bygga en koncern genom att hitta nya intäktströmmar både genom förvärv och organisk tillväxt. Vi satte en vision som är ”att skapa ett hållbart Boendeliv genom att sammanföra drömmar och förhoppningar för de många människorna”. Det innebär att våra nya intäkter ska vara kopplat inte bara till boendet utan till livet runt boendet.
Det var en så rolig utmaning, att få sätta visionen och driva utvecklingen av verksamheten, som jag inte kunde säga nej till. Dessutom har jag en riktigt bra ordförande som är utmanande, klok och med stort hjärta. En bra kombination.
Vad är ditt ledarskapssignum och hur skulle du beskriva ditt ledarskap?
Tillit, Empati, Syfte och Tydlighet. Jag skulle beskriva det som att jag leder med kommunikation och är modig i mina beslut, men också modig att kunna fatta ett nytt beslut om det blev fel.
Vi jobbar mycket med att ha tillit i vår Koncernledning. Det är viktigt att vi känner oss trygga i gruppen för att kunna utmana varandra. Enkelt uttryckt: jag är Liza, man får vad man ser.
Vilka ledarskapsfrågor är mest aktuella för dig just nu?
Vi måste ha en tydlig vision som vi leder verksamheten mot eftersom vi hela tiden måste vara snabba och våga fatta nya beslut beroende på vad som händer i vår omvärld. Kommunikation har blivit mer och mer viktigt både i olika kanaler och olika former. Vi har de senaste åren varit igenom en pandemi, krig i vår närhet, rusande energipriser, stegrande inflation och en ränta som har stigit med 4 procentenheter under 18 månader.
Vilka förutsättningar är särskilt viktiga för dig som ledare för att kunna få utrymme för ditt ledarskap
Jag vill ha ett tydligt mandat att få förflytta verksamheten i linje med vår lagda strategi. Känna förtroende och tillit från styrelsen och jag vill ha en modig och professionell styrelse.
Vilken har varit din hittills största utmaning som ledare och vad har du lärt dig av den?
Under alla mina år som ledare har jag haft många utmaningar och det är svårt att säga vad som har varit den största, men det viktiga är att jag alltid lär mig något av dessa utmaningar. Det är viktigt att ta tid och reflektera och fundera över vad jag kan göra bättre nästa gång.
Jag tycker fortfarande att det är en utmaning, trots att jag har gjort det många gånger, att ha det svåra samtalet med en medarbetare som inte är rätt på den plats de är. Jag hoppas alltid att det ska leda till att medarbetaren kan prestera på topp i en annan roll/verksamhet.
Vilka 4 råd skulle du ge dina medarbetare för att få ut det bästa av dig och ditt ledarskap?
Jag vill inte få alla detaljer om jag inte behöver. Våga fatta beslut inom ramen för uppdraget. Våga göra fel och lära av dem. Se möjligheter, inte problem.
Vad är mest och minst lustfyllda i ledarrollen?
Det är väldigt roligt att se medarbetare växa och ta sig an större utmaningar och ansvar. Jag tycker att det är kul att driva tillväxt.
Minst lustfyllda är möten och människor som tar energi.
Vad fokuserar du på för att utveckla dig själv som ledare?
Jag lyssnar på poddar av och med intressanta och kloka ledare, när jag tränar på morgonen.
Dessutom är jag Co-designer i Women for Leaders Premium Program, vilket innebär att jag är med och håller i innehållet av en modul och varje år är jag mentor åt någon som går programmet. Dessa härliga samtal med mina adepter hjälper mig att ständigt tänka nytt och utveckla mig själv.
Vilka är dina viktigaste värderingar och hur visar de sig i vardagen?
Att vara ärlig, visa respekt och ha tillit. Jag pratar med människor och inte om människor. Min inställning är att människor är goda tills det motsatta visat sig. Jag tycker om och är intresserad av människor helt enkelt.
Vilka 3 råd skulle du gett dig själv när du startade din ledarbana, som du med din erfarenhet idag, hade haft nytta av i början?
Har du någon person som varit avgörande för dig som ledare och vad har det bidragit till långsiktigt
Jag har ett stort nätverk av fantastiska människor som bidrar med mycket klokskap i olika frågor, men jag har inte en person som jag kan peka ut som har varit avgörande förutom min make Håkan, sedan 30 år tillbaka. Håkan har också varit vd i flera bolag och det klart att våra samtal vid köksbordet är en trygghet och styrka.
Om du fick välja en helt ny karriärbana, vad skulle det i så fall vara?
Jag älskar fart och jag hade gärna velat bli pilot. Framför allt att få flyga våra JAS plan, hade varit fantastiskt.
Vad önskar du att lämna för avtryck efter dig som ledare?
Jag önskar att jag har gjort en positiv skillnad för medarbetare, kunder och ägare under min tid som vd – Jag vill att de ska säga att Liza gjorde skillnad!
Det finns vissa saker som man som ledare inte bör göra, men det görs ändå.
Varför informerar man om stora förändringar eller negativa budskap inför en helg och varför blir vissa ledare plötsligt okontaktbara efter ett negativt besked.
Är det tidsbrist, brist på empati, eller ser man inte ett problem med det sätt man väljer att agera?
Eller är det kanske olika kulturer som avgör hur det bör vara?
Rent generellt gillar inte människor förändringar. Det behöver man nödvändigtvis inte ta hänsyn till.
Kanske saknas det förståelse för hur man genomför förändringar både snabbare och lättare med ett genomtänkt budskap och hur man förmedlar detta. Men det borde det väl ändå finnas ett intresse att lära av all den erfarenhet som finns av förändringsledning?
Men, om bilden över vad som är mest effektivt och vad som ger bäst resultat skiljer sig, så avgörs agerandet av den som äger förändringsprocessen.
Dåliga nyheter inför en helg kan av vissa ses som bra. Då finns det tid att smälta och reflektera inför måndagen, medan andra tänker att frågan kommer eskalerar om man väntar och att måndagen då istället fylls med fler frågor och en onödig eskalering.
Två sidor av samma mynt.
Men det finns ju erfarenheter att ta del av. Vilka fällor kan man hamna i och vad kan man undvika?
Om det fanns en större insikt och förståelse för hur människor tar emot budskap, eller intresse av att ta del av olika erfarenheter, skulle det kanske ske färre, av dessa till synes, enkla misstag.
De flesta vill ju ha en snabb och smidig process, men glömmer bort att tiden för att komma vidare istället kan öka om man inte tänker igenom hela processen. Man kan lura sig att tro att ett snabbt avslut också blir ett snabbt resultat.
Man kan ju undra varför det ska vara så svårt att planera sitt budskap på ett smart sätt och undvika att skapa fler konflikter, mer oro eller rent av ett större motstånd än vad nöden kräver?
En del vill riva plåstret direkt utan att fundera på om det behövs någon läkeprocess, medan andra kan låta plåstret sitta kvar för länge och då läker det inte alls.
Frågan kan debatteras i oändlighet, men de som har erfarenhet vet att vissa saker ska man undvika.
Tråkiga budskap kan vänta till måndag, men inte längre.
Efter ett tråkigt budskap kanske några tror att ett undvikande, eller en frånvaro hjälper processen framåt, men så är sällan fallet. Att göra sig oanträffbar eller osynlig späder bara på problematiken.
Vill man få en snabb och bra process för förändring, bör man använda alla goda verktyg som finns.
Många har gjort det förut. Det finns mängder av statistik och böcker om ledarskap i just denna fråga.
Hur svårt kan det vara frågar man sig?
Ja, en del gör det svårare för sig själva mer än nödvändigt, men även svårare för alla andra.
Det förhållandevis enkla blir plötsligt svårare än det skulle behöva vara.
Håkan Bergström är VD för Firesafe Sverige, Sveriges största helhetsleverantör av allt inom förebyggande brand.
Håkan har främst bakgrund inom turn-arounds i flertal branscher och ”älskar olönsamma bolag”.
På fritiden är han med sin familj i skidbacken eller på havet samt får avkoppling av att påta i trädgården.
I framtiden arbetar han gärna mer med styrelseuppdrag.
LYSSNA HÄR>> till ett intressant och hjärtligt samtal om ledarskap.
NYA AFFÄRER DENNA MÅNAD
Vi har utfört leveranser till kunder inom Retail, IT, Bank och Finans.
VÅRA KUNDER BERÄTTAR
Lyssna gärna till våra kunder som berättar om vilken affärsnytta de uppnår genom att använda vårt koncept. HÄR kan du bland annat se Länsförsäkringar Uppsala berätta om hur de använder ArbetsrelateartDNA™ i sin verksamhet.
ANVÄNDBARA LÄNKAR
Aktuella event hittar du här
Läs våra senaste pressartiklar här
Följ vår VD’s blogg: Tankar om Ledarskap
TACK FÖR ATT DU PRENUMERERAR PÅ VÅRT MÅNADSBREV!
Om du skulle vilja avregistrera dig från vårt Månadsbrev eller om du av någon anledning inte vill att vi längre ska ha möjlighet att inneha de kontaktuppgifter du gett oss och därmed tar bort email, telefonnummer etc. ur våra system helt, vänligen skicka ett mail till info@performancepotential.se.
Följ oss gärna på våra sociala medier!